-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در قرآن كريم، از تقوا فراوان سخن گفته شده، اما از ورع، زهد و برخي از مسائلي كه در زبان روايات بيان شده، سخني به ميان نيامده است؟

در اينباره توجه به دو نكته ضروري است:

1. تقوا، مفهومي عام است كه بر همه يا بسياري از كارهاي خوب از قبيل زهد و ورع اطلاق ميشود; به بيان ديگر، تقوا در قرآن، عامل سعادت و رستگاري انسان معرفي شده است; اين عامل، ممكن است مصاديق فراواني داشته باشد كه زهد و ورع، از آن جملهاند; براي مثال قرآن كريم ميفرمايد: اين كتاب، بدون ترديد راهنماي پرهيزگاران است (بقره،2) در آية شريف، تقوا و متقين، يك مفهوم كلي است كه در آيات بعدي، مصاديق، مشخصات و صفات برجستة آن، مانند: ايمان، نماز، انفاق، و يقين را يكي پس از ديگري يادآوري فرموده در آخر هم خبر ميدهد كه فقط آنان رستگار هستند: أُوْلَغكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ;(بقره،5)

اگر در اين آيات، ايمان، نماز، انفاق، يقين و... از مصاديق تقوا به شمار آمده است، در آيات ديگر، زهد، ورع و... از مصاديق آن به حساب آمده است: اين سراي آخرت را از آنِ كساني قرار خواهيم داد، كه در اين جهان نه خواهان برتري جويي و نه خواهان فساد هستند و سرانجامِ نيك از آنِ پرهيزگاران است.(قصص،83); تا بر آن چه از دستتان ميرود، اندوهگين نباشيد و به آن چه به دستتان ميآيد، شادماني نكنيد و خدا هيچ متكبّر خودستايي را دوست ندارد.(حديد،23)

بي توجهي و دل نبستن به دنيا كه در آيات بالا به آن اشاره شده است، همان زهد و ورعي است كه از مصاديق ديگر تقوا است.

بنابراين، سفارشهاي فراوان به تقوا كه يك مفهوم عام و فراگير است و عامل مهم و تعيين كننده در سعادت انسان ميباشد، امري بديهي است.

2. اگرچه در قرآن كريم، واژههاي زهد و ورع استعمال نشده است، اما آيات فراواني وجود دارد كه در واقع، به زهد و ورع اشاره دارد; آيات (قصص،83) و (حديد،23) كه در بالا يادآور شديم، دو نمونه از آن است. اگر زهد و ورع، به معناي سادگيِ زندگي و حذف تجملات و اسير نشدن در چنگال مال و مقام است، ميتوان گفت، اين مهم، يكي از پيامهاي كلي قرآن كريم است كه آيات فراواني با تعابير گوناگون، به آن اشاره دارد.(ر.ك: اخلاق در قرآن، آيت اللّه مصباح يزدي، ج 1، ص 71ـ78، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني; / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 23، ص 386، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.